Jordbær også kaldet Flerfoldssamfrugt…..;o)

Ja så blev det tid til at spise danske jordbær! Det er så lækkert, når man starter med denne dejlige sommertid, at man ser danske jordbær i forretningerne. Jeg vil gerne slå et slag for de danske jordbær, da de jo smager rigtig godt og samtidig er super sunde.

  • Jordbær er sprængfyldt med C-vitaminer. Der skal kun 100 g. jordbær til dagligt, for at få opfyldt dit behov for C- vitamin.
  • Jordbær har også en højt indhold af kostfibre, som har en gavnlig effekt på hjertet og fordøjelsessystemet.
  • Jordbær er også fyldt med E-vitamin, som kan medvirke til at styrke nervesystemet, bekæmpe stressrelaterede symptomer og opbygge modstandskraft overfor sygdomme.
  • Jordbær hjælper også med at beskytte hudens spændstighed ved at stimulere produktionen af collagen.
  • kalorierne i jordbær er også meget lavt, så det er godt, hvis man vil smide et par kg. pr. 100 g. er der 40 kcal.
  • Jordbærenes flotte røde farve, er fra farvestoffet Antocyanin, virker også godt som en kraftig antioxidant.
  • Opbevaring af jordbær er bedst på køl uvaskede, skylles lige inden de skal spises, så holder de længst.
  • Jordbær skal ikke stå for længe, så forsvinder de gode C-vitaminer. De kan godt fryses, så bevarer du C-vitaminerne. De kan fryses i omkring 9 mdr.
  • Jordbær er egentlig ikke et bær og heller ikke en nød… det er et flerfoldssamfrugt, som er en falsk frugt. Men Jordbær lyder vist lidt bedre;o) Et bær består af en frugtknude, som er svulmet op som fx. et blåbær. Jordbærret består af nødder. De små prikker på jordbærret er nødderne, det røde som holder på prikkerne er udvendig frugtkød som holder på nødderne.

Det var så lidt om jordbær, nu håber jeg, at du straks går ned og køber en bakke, vi skal vist selv spise det hver dag de kommende 2 mdr. Mmmmm!

3 thoughts on “Jordbær også kaldet Flerfoldssamfrugt…..;o)

  1. Det er spændende og interessant læsning. Jeg blev lidt klogere på jordbær. Jeg spiser selv de danske jordbær for tiden. Har du en god smootie med jordbær og frugt du kan anbefale?

    1. Hej Maria
      Tak for rosen, sødt af dig at sige det. Jeg vil lige prøve mig lidt frem de næste par dage, så jeg kan finde på en antiinflammatorisk smoothie, en der booster og en der smager vildt godt! Hilsen Lisa

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *